سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فروش فایل2

معرفی کتاب خراب آباد

معرفی کتاب خراب آباد

اثر تی اس الیوت

کتابی برای یک عمر

خراب‌آباد شعر بلندی سروده‌ی تی اس الیوت است که بسیاری آن را یکی از مهم‌ترین اشعار قرن بیستم و یکی از اصلی‌ترین آثار منظوم مدرنیست می‌دانند. شعر بلند تی اس الیوت با عنوان خراب‌آباد ??? خط طول دارد. تی اس الیوت در منظومه خراب‌آباد افسانه‌ی جام مقدس و شاه ماهیگیر که مأمور نگهبانی از آن است را با تصویری از جامعه‌ی معاصر بریتانیا درمی‌آمیزد و این شاهکار را می‌آفریند. الیوت در این شعر از ادبیات غرب گرفته تا آیین بودائی، هندو و اوپاندیشادها تلمیحات ادبی و فرهنگی فراوانی آورده است. در این منظومه هم می‌توان هزلیات یافت و هم پیشگویی؛ گوینده، مکان و زمان در شعر بلند خراب‌آباد از شخصی به شخص دیگر و از زمان و مکانی به زمان و مکان دیگر تغییر می‌کنند و شاعر گستره‌ی وسیعی از فرهنگ‌ها و دنیاهای ادبی را در سروده‌اش به نمایش می‌گذارد.

مجله‌ی ادبی کرایتریون

 این منظومه یک‌بار در مجله‌ی ادبی کرایتریون، در اکتبر ???? که نخستین ماه فعالیت این مجله بود در بریتانیا، و یک‌بار نیز در مجله‌ی د دایل در ایالات‌متحده و در ماه نوامبر منتشر شد و بالاخره در ماه دسامبر همان سال در قالب کتاب روانه‌ی بازار شد. در این سروده‌ی تی اس الیوت چند عبارت معروف است که از آن‌ها می‌توان به آوریل بی‌رحم‌ترین ماه سال است و من ترس را در یک‌مشت خاک به تو نشان خواهم داد اشاره کرد.

ساختار کلی شعر بلند خراب‌آباد به پنج بخش تقسیم می‌شود. تی اس الیوت در بخش نخست که «خاک‌سپاری مردگان» نام دارد، به دو موضوع سرخوردگی و ناامیدی می‌پردازد. در بخش دوم که «بازی شطرنج» نام دارد، چند راوی به روایت می‌نشینند و برحسب تجربه، از دو موضوع بخش اول می‌گویند. در بخش سوم منظومه‌ی خراب‌آباد تی اس الیوت، «موعظه‌ی آتش»، شاعر به خلق مراقبه‌ای فلسفی می‌پردازد؛ مرگ را تصویرسازی می‌کند و با تأثیر از مذاهب شرق و نیز آگوستین قدیس، از بزرگ‌ترین فیلسوفان و اندیشمندان مسیحیت در دوران باستان، به موضوع انکار نفس می‌پردازد. با گذر از بخش چهارم، «مرگ با آب» که به‌طور خلاصه شکایتی غنائی است، نوبت به پنجمین و آخرین بخش منظومه می‌رسد؛ «گفته‌های رعد». تی اس الیوت در این بخش با کلامی قضاوت‌گونه قلم به نتیجه‌گیری می‌برد.

مهم‌ترین اثر مدرنیست قرن بیستم

منظومه‌ی خراب‌آباد تی اس الیوت را شاید بتوان مهم‌ترین اثر مدرنیست قرن بیستم دانست. این شعر قطعاً جزو طولانی‌ترین اشعاری است که تاکنون خوانده‌اید. الیوت در این شعر فضاها، مکان‌ها، عصور، تاریخ‌ها و دوره‌های متعددی آفریده است. منظومه‌ی خراب‌آباد یک شعر چهل‌تکه است چراکه شاعر در آن از شکسپیر و چاسر، از افسانه‌ها و قصه‌های جن و پری، از بودیسم و هندوئیسم و اوپانیشاد سخن گفته است. گفته‌های او سبب می‌شوند خواننده بامطالعه‌ی این اثر تجربیات متعدد و بی‌پایانی داشته باشد. آری. منظومه‌ی خراب‌آباد تی اس الیوت شعری است چهل‌تکه که یگانگی اندیشه و دیگر ایدئولوژی‌های سنتی ما را درباره‌ی شعر به چالش می‌کشد.

الیوت هم‌چنین با زبان شعر به شرح و توصیف یاس و دلسردی می‌پردازد از این حقیقت می‌گوید که جنگ تا چه حد می‌تواند بر بازدهی ما اثر بگذارد، ذهن و خلاقیت ما را فلج سازد و ما را از جوانی و اتحاد بازدارد. این شعر آیینه‌ی دنیا و اوضاع زندگی ما است و به همین دلیل است که چندپارگی در آن موج می‌زند. شاعر در این منظومه اوضاع دنیای مدرن را تمام و کمال و با تمام نکات منفی و دلسردکننده‌اش توصیف کرده است. خراب‌آباد تی اس الیوت شعری است که مطالعه‌اش نیازمند تفکر دارد و باید بیش از یک‌بار خوانده شود تا هر بار، نکته‌ای جدید از آن دستگیر خواننده شود.

مشاهده و خرید کتاب : https://www.cavack.com/Item/37271