سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فروش فایل2

تحقیق درباره هفته پیوند اولیاء و مربیان

تحقیق درباره هفته پیوند اولیاء و مربیان

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

 

 

  • تحقیق درباره هفته پیوند اولیاء و مربیان

    دسته بندی : عمومی » گوناگون

    فهرست مطالب
    تاریخچه انجمن اولیا و مربیان
    هفته پیوند، تجلی گاه وحدت
    مشارکت اولیا و مربیان
    لزوم هماهنگی میان خانه و مدرسه
    آموزش خانواده ها
    کلاس های آموزشی دانش آموزان
    مشارکت و مفهوم دیروز و امروز آن
    خانه و مدرسه، دو عامل تأثیرگذار
    هفته پیوند و فرهنگ سازی
    هماهنگی و هم سویی اولیا و مربیان
    اهمیت ارتباط و تبادل نظر اولیا و مربیان
    انجمن اولیا و مربیان
    اهداف انجمن اولیا و مربیان
    بالا رفتن سطح آموزش و تربیت
    وظایف
    شناخت وظایف
    خانواده و اصول تربیتی
    هماهنگیِ رفتار و گفتار
    آگاهی های لازم
    هفته پیوند اولیا و مربیان
    اهمیت ارتباط میان والدین با مربیان
    تشویق
    محیط خانواده

    تاریخچه انجمن اولیا و مربیان
    انجمن اولیا و مربیان، یکی از تشکل های مردمی است که اینک بیش از پنجاه سال از تأسیس آن در ایران می گذرد. این انجمن، بر اساس توصیه کنفدراسیون آموزش اولیا، وابسته به یونسکو، با عنوان انجمن خانه و مدرسه در ایران تشکیل شد و از همان زمان، با نام انجمن های خانه و مدرسه به انجام وظایف خود پرداخت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، انجمن خانه و مدرسه که نمایانگر همکاری دو کانون اثرگذار، به نام انجمن اولیا و مربیان بود، با بار فرهنگی و انسانی عمیق تغییر نام یافت تا امکان ارتباط همه جانبه میان اولیا و مربیان را تحکیم بخشد.

    هفته پیوند، تجلی گاه وحدت
    هفته پیوند اولیا و مربیان، بهترین و مناسب ترین فرصت برای فراهم کردن زمینه های تحقق همکاری و همدلی میان خانه و مدرسه است. در سایر هفته پیوند اولیا و مربیان، هیئتی منتخب از پدران و مادران، دانش آموزان و مربیان، با هدف همکاری در راه پیشبرد امورآموزش و پرورش دانش آموزان دور هم جمع می شوند و از توانایی های فکری، علمی و تخصصی یکدیگر برای تربیت هرچه بهتر سازندگان آینده میهن اسلامی بهره مند می شوند. آنها با ارائه طرح ها و پیشنهادهای مفید در این انجمن، در اداره امور، یار و یاور صمیمی مدیران و مسئولان به شمار می آیند. در پرتو این وحدت، پیوند میان خانه و مدرسه مستحکم تر می گردد و از مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت کشور، به میزان چشم گیری کاسته می شود.
    مشارکت اولیا و مربیان
    امر تعلیم و تربیت، مشارکت جدّی و همه جانبه را می طلبد که در یک سوی آن اولیا، یعنی نخستین آموزگارانِ فرزندان در خانه هستند و در سوی دیگر مربیان، یعنی آموزگارانِ دانش آموزان در مدرسه قرار دارند. اولیا و مربیان، همواره در تکوین تعلیم و تربیت فرزندان در تعامل هستند؛ بدین صورت که حاصل تربیت فرزندان در خانواده ها، به عنوان پیش نیاز و خمیرمایه شروع کار معلمان در مدارس است و حاصل کار مربیان در مدارس، تربیت عضوی مفید و آشنا به وظایف برای نهاد خانواده و اجتماع است. این تعامل و داد و ستد خانه و مدرسه یا اولیا و مربیان، تعاملی پیوسته و همیشگی است و محصول آن، تربیت نسلی پویا، با نشاط، دانش پژوه و با کفایت است که نقش مؤثری در سازندگی و خودکفایی کشور بر عهده خواهند داشت.

    دسته بندی: عمومی » گوناگون

    تعداد مشاهده:
    0
    مشاهده

    فرمت فایل دانلودی:.docx

    فرمت فایل اصلی: Word — docx

    تعداد صفحات: 14

    حجم فایل:23
    کیلوبایت


تحقیق درباره سلسله ی هخامنشیان

تحقیق درباره سلسله ی هخامنشیان

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

 

 

  • تحقیق درباره سلسله ی هخامنشیان

    دسته بندی : عمومی » گوناگون

    فهرست مطالب
    مقدمه
    کشور و سرزمین
    مردم و طوایف
    شاهنشاهان هخامنشی
    هخامنش
    شاخه اصلی:
    شاخه فرعی
    پادشاهی کوروش بزرگ
    گسترش کشور و سرزمین
    مرگ کوروش بزرگ
    پادشاهی کمبوجیه
    پادشاهی داریوش بزرگ
    وضع اجتماعی و اقتصادی در دوره هخامنشی
    اوزان و مقادیر
    هنر هخامنشی
    موسیقی
    دادگستری و دیوان قضایی
    منابع پژوهش درباره هخامنشیان
    برافتادن شاهنشاهی هخامنشی
    منابع

    مقدمه
    هخامنشیان (330-550 قبل از میلاد) نام دودمانی پادشاهی در ایران پیش از اسلام است. پادشاهان این دودمان از پارسیان بودند و تبار خود را به «هخامنش» می‌رساندند که سرکرده? طایفه‌ پاسارگاد از طایفه‌های پارسیان بوده‌است. هخامنشیان نخست پادشاهان بومی پارس و سپس انشان بودند ولی با شکستی که کوروش بزرگ بر ایشتوویگو واپسین پادشاه ماد وارد ساخت و سپس فتح لیدیه و بابل پادشاهی هخامنشیان تبدیل به شاهنشاهی بزرگی شد. از این رو کوروش بزرگ را بنیانگذار شاهنشاهی هخامنشی می‌دانند.
    به قدرت رسیدن پارسی‌ها و سلسله هخامنشی یکی از وقایع مهم تاریخ قدیم است. اینان دولتی تأسیس کردند که دنیای قدیم را به استثنای دو سوم یونان تحت تسلط خود در آوردند. شاهنشاهی هخامنشی را نخستین امپراتوری تاریخ جهان می‌دانند.
    کشور و سرزمین
    پارس‌ها مردمانی ازقوم آریایی بودند که مشخص نیست از چه زمانی به فلات ایران آمده بودند. آنان از قوم آریایی پارس یا پارسواش بودند که درکتیبه‌های آشوری از سده نهم پیش از میلاد مسیح نام آنان آمده‌است. پارس‌ها هم‌زمان با مادها به نواحی غربی ایران سرازیر شدند و پیرامون دریاچه ارومیه و کرمانشاهان ساکن گردیدند. با ضعف دولت ایلام، نفوذ قوم پارس به خوزستان‌ و نواحی مرکزی فلات ایران‌ گسترش یافت.

    فروهر، نشان شاهنشاهی هخامنشی
    برای نخستین بار درسالنامه‌های آشوری سلمانسر سوم در سال 834 ق. م، نام قوم «پارسوآ» در جنوب و جنوب غربی دریاچه ارومیه برده شده‌است. بعضی از محققین مانند راولین سن عقیده دارند که مردم پارسواش همان پارسی‌ها بوده‌اند. تصور می‌شود اقوام پارسی پیش از این که از میان دوره‌های جبال زاگرس به طرف جنوب و جنوب شرقی ایران بروند، در این ناحیه توقف کوتاهی نمودند و در حدود 700 سال پیش از میلاد در ناحیه پارسوماش، روی دامنه‌های کوه‌های بختیاری در جنوب شرقی شوش در ناحیه‌ای که جزو کشور ایلام بود، مستقر گردیدند. از کتیبه‌های آشوری چنین استنباط می‌شود که در زمان شلم نصر (713-721 ق. م) تا زمان سلطنت آسارهادون (663 ق. م)، پادشاهان یا امراء پارسوا، تابع آشور بوده‌اند. پس از آن درزمان فرورتیش (632-655 ق. م) پادشاه ماد به پارس استیلا یافت و این دولت را تابع دولت ماد نمود.

    مردم و طوایف
    هرودوت می‌گوید: پارسی‌ها به شش طایفه شهری و ده نشین و چهار طایفه چادرنشین تقسیم شده‌اند. شش طایفه اول عبارت‌اند از: پاسارگادیان، رفیان، ماسپیان، پانتالیان، دژوسیان و گرمانیان. چهار طایفه دومی عبارت‌اند از: داییها، مردها، دروپیک‌ها و ساگارتی ها. از طوایف مذکور سه طایفه اول بر طوایف دیگر، برتری داشته‌اند و دیگران تابع آنها بوده‌اند.
    پارس‌ها هم‌زمان با مادها به نواحی غربی ایران سرازیر شدند و پیرامون دریاچه ارومیه و کرمانشاهان ساکن گردیدند. برای نخستین بار درسالنامه‌های آشوری سلمانسر سوم در سال 834 ق. م، نام کشور (پارسوآ) در جنوب و جنوب غربی دریاچه ارومیه برده شده‌است. بعضی از محققین مانند راولین سن عقیده دارند که مردم پارسوا همان پارسی‌ها بوده‌اند.

    دسته بندی: عمومی » گوناگون

    تعداد مشاهده:
    0
    مشاهده

    فرمت فایل دانلودی:.doc

    فرمت فایل اصلی: Word — docx

    تعداد صفحات: 26

    حجم فایل:396
    کیلوبایت


تحقیق درباره گناه و اقسام گناه و آثار گناه و زمینه های ایجاد گنا

تحقیق درباره گناه و اقسام گناه و آثار گناه و زمینه های ایجاد گناه و راههای ترک گناه

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

 

 

  • تحقیق درباره گناه و اقسام گناه و آثار گناه و زمینه های ایجاد گناه و راههای ترک گناه

    دسته بندی : عمومی » گوناگون

    فهرست مطالب
    مقدمه

    فصل اول: کلیات
    1-1 معنای گناه
    1-2 واژه های گناه در قرآن
    1-2-1- ذنب
    1-2-2- معصیت
    1-2-3- اثم
    1- 2-4- سیئه
    1-2-5- جُرم
    1- 2-6- حرام
    1-2-7- خطیئه
    1-2-8- فسق
    1- 2-9- فساد
    1-2-10- فجور
    1-2-11- منکر
    1-2-12- فاحشه
    1-2-13- خبث
    1-2-14- شرّ
    1-2-15- لمم
    1-2-16- وزر
    1-2-17- حنث،
    1-3 واژه های گناه در روایات
    1-4 لعنت شدگان در قرآن
    1-5 لعنت شدگان در روایات

    فصل دوم: اقسام گناه
    2-1 اقسام گناه
    2-2 تقسیم بندی گناهان در روایات
    2-3 گناهان کبیره در کلام امام صادق علیه السلام‏
    2-3-1- بزرگترین گناهان کبیره، شرک به خداست
    2-3- 2- ناامیدى از رحمت خدا؛
    2-3- 3- ایمنى از مکر (عذاب و مهلت) خدا؛
    2-3- 4- عقوق (و آزار) والدین؛
    2-3- 5- کشتن انسانِ بى‏گناه؛
    2-3- 6- نسبت نارواى زنا به زن پاکدامن؛
    2-3- 7- خوردن مال یتیم؛
    2-3- 8- فرار از جبهه جهاد؛
    2-3- 9- ربا خوارى؛
    2-3- 10- سحر و جادو؛
    2-3- 11- زنا؛
    2-3-12- سوگند دروغ براى گناه؛
    2-3-13- خیانت در غنایم جنگى؛
    2-3-14- نپرداختن زکات واجب؛
    2-3- 15- گواهى به دروغ، کتمان؛
    2-3- 16- شرابخوارى،
    2-3-17- ترک نماز یا واجبات دیگر بطور عمد
    2-3- 18و19- پیمان شکنى و قطع رحم
    2-4 معیار شناخت گناهان کبیره از صغیره
    2-5 گناهان کبیره از دیدگاه امام خمینى قدس سره‏
    2-6 یک تقسیم بندى دیگر در مورد گناهان
    2-7 موارد تبدیل گناه صغیره به کبیره
    2-7- 1- اصرار بر صغیره
    2-7- 2- کوچک شمردن گناه‏
    2-7- 3- اظهار خوشحالى هنگام گناه‏
    2-7- 4- گناه از روى طغیان‏
    2-7- 5- مغرور شدن به مهلت الهى
    2-7- 6- تجاهر به گناه‏
    2-7- 7- گناه شخصیت‏ها
    2-8 گناهان کلیدی
    2-8-1- حسادت
    2-8- 2- بخل و حرص
    2-8- 3- دروغ
    2-8- 4- خشم و بداخلاقى
    2-9 آژیر خطر

    فصل سوم: زمینه های ایجاد گناه
    3-1 زمینه های گناه در وجود انسان
    3-1-1 غریزه‏
    3-1-2 قلب‏
    3-1-3 فکر و اندیشه‏
    3-2 زمینه های پیدایش گناه
    3-2-1 زمینه های فرهنگی و تربیتی گناه
    • جهل و حماقت‏
    • قوانین و سنت‏هاى غلط بشرى‏
    • التقاط و تحریف‏
    • گفتار و کتب ضالّه
    • تلقین و تقلید
    • شخصیت گرایى
    • کتمان حق
    3-2-2 زمینه های خانوادگی گناه
    • قانون وراثت
    3-2-3 زمینه های اقتصادی گناه
    3-2-4زمینه های اجتماعی گناه
    3-2-5 زمینه های روانی گناه
    • شخصیت و عزت انسان
    • تحقیر شخصیت انسان‏
    • فشارهاى اقتصادى و سرکوب غرایز
    • امید و آرزوى کاذب و بیهوده‏
    3-2-6 زمینه های سیاسی گناه

    فصل چهارم: توجیه گناه
    4-1 توجیه و دلیل تراشی برای گناه
    4-2 توجیهات گوناگون
    4-2-1 توجیه عقیدتی
    4-2-2 توجیه سیاسی
    4-2-3 توجیه اجتماعی
    4-2-4 توجیه روانی
    1- یاس و ناامیدى،
    2- عادت به گناه،
    3- خجالت بى‏جا،
    4- عقده‏اى شدن،
    5- مزاح و شوخى،
    6- مى‏گویى پدرت یا برادرت راه کفر مى‏رود،
    4-2-5 توجیه اقتصادی
    4-2-6 توجیه نظامی
    4-3 شناخت مرزهای گناه

    فصل پنجم: دوری از گناه
    5-1 اهرم های باز دارنده گناه
    5-1- 1- تفکر در امور گوناگون.
    5-1- 2- توجه به حضور خدا در همه جا.
    5-1- 3- خودشناسى و توجه به شخصیت خود.
    5-1- 4- ایمان به معاد و روز حساب.
    5-1- 5 – توجه به عرض اعمال بر پیشوایان.
    5-1- 6- نزدیک دیدن مرگ.
    5-1- 7- ترس از عواقب گناه.
    5-1- 8- توجه به نقش عبادت ترک معصیت
    5-2 برخورد اسلام با گناهکار
    5-3 برخورد فقهی با گناهکار
    5-4 آثار و پیامدهای گناه
    5-5 کیفر دنیوی گناه
    5-6 کیفر اخروی گناه
    5-7 پوچ شدن اعمال نیک

    فصل ششم: آثار گناه
    6-1 آثار گناه در روح و روان
    6-2 آثار گوناگون گناه
    6-2- 1- قساوت قلب‏
    6-2- 2- سلب نعمت‏
    6-2- 3- عدم استجابت دعا
    6-2- 4- الحاد و انکار
    6-2- 5- قطع روزى‏
    6-2- 6- محرومیت از نماز شب‏
    6-2- 7- عدم امن از حوادث‏

    فصل هفتم: توبه و جبران گناه
    7-1 توبه و پاکسازی
    7-2 استغفار و توبه در قرآن
    7-3 جبران گناه
    7-4 چند داستان در رابطه با جبران گناه
    7-4- 1- پیشنهاد ابولبابه‏
    7-4- 2- جبرانِ قطع رحم‏
    7-4- 3- اداى حق به حق دار
    7-4- 4- جبران یک گناه بزرگ‏
    7-4- 6- دستور جبران به قیس

    نتیجه گیری

    فصل اول
    کلیات

    مقدمه
    دو باغ را کنار هم در نظر بگیرید که از نظر آب و هوا و نوع گیاهان و درختان یکسانند. باغبان یکى از آنها به آفات و آسیب‏هایى که باغ را تهدید مى‏کند توجه دارد، قهراً آن باغ از طراوت و شادابى و میوه و گل و شکوفه برخوردار است، ولى باغبان دیگر به آفات و آسیب‏ها یا توّجه ندارد و یا بى‏خبر است، در نتیجه باغى پژمرده و میوه‏هایى کرم خورده خواهد داشت.
    انسان نیز چنین است، که اگر توجه به آفات روحى و جسمى خود نکند، عنصرى وازده و خطرناک خواهد شد، ولى اگر با توجه و دقت مراقب خود باشد، فردى وارسته و شایسته خواهد گردید.
    آفات و آسیب‏ها در مورد انسان، همان عیوب و گناهان است که تمام انبیا و کتاب‏هاى آسمانى، بشر را از آلودگى به آن، بر حذر داشته‏اند، و با هشدارها و تاکیدات خود انسان‏ها را به پاکى و اجتناب از گناه، دعوت نموده‏اند.
    امیرمؤمنان على علیه السلام در سخنى مى‏فرمایند:
    «آفَةُ النَّفسِ اَلوَلَه بالدّنیا» «آفت روحِ (پاک) انسان، حرص و دلبستگى به دنیا است.»
    و امام صادق علیه السلام مى‏فرمایند:
    «آفَة الدّین الحَسدُ و العُجبُ و الفَخر» «آفت دین، حسادت وخود پسندى و تکبراست.»

    1-1 معنای گناه
    گناه به معنى خلاف است و دراسلام هر کارى که برخلاف فرمان خداوند باشد، گناه محسوب مى‏شود. گناه هر چند کوچک باشد چون نافرمانى خداست، بزرگ است.
    رسول اکرم صلى الله علیه وآله در سخنى به ابوذر فرمودند:
    «لاتنظر الى صغر الخطیئة و لکن انظر الى من عصیته»
    «کوچکى گناه را ننگر، بلکه بنگر چه کسى را نافرمانى مى‏کنى!.»

    1-2 واژه های گناه در قرآن
    در زبان قرآن و پیامبر صلى الله علیه وآله و امامان علیهم السلام با واژه‏هاى مختلف، از گناه یاد شده است، که هر کدام گویى از بخشى از آثار شوم گناه پرده بر مى‏دارد و بیانگر گوناگون بودن گناه است.
    واژه‏هایى که در قرآن در مورد گناه آمده، عبارتند از:
    1- ذنب 2- معصیت 3- اثم 4- سیئه 5- جرم 6- حرام 7- خطیئه‏ 8- فسق 9- فساد 10- فجور 11- منکر 12- فاحشه 13- خبث 14- شر 15- لمم 16- وزر و ثقل 17- حنث ،که در زیر به ه بررسی هر کدام می پردازیم :
    1-2-1- ذنب، به معنى دنباله است، چون هر عمل خلافى یک نوع پى‏آمد و دنباله به عنوان مجازات اخروى یا دنیوى دارد؛ این واژه، در قرآن 35 بار آمده است.
    1-2-2- معصیت، به معنى سرپیچى و خروج از فرمان خدا و بیانگر آن است که انسان از مرز بندگى خدا بیرون رفته است؛ این واژه در قرآن 33 بار آمده است.
    1-2-3- اثم، به معناى سستى و کندى و واماندن و محروم شدن از پاداش‏ها است زیرا در حقیقت گنهکار یک فرد وامانده است و مبادا خود را زرنگ پندارد؛ این واژه در قرآن 48 بار آمده است.
    1- 2-4- سیئه، به معنى کار قبیح و زشت است که موجب اندوه و نکبت گردد، در برابر «حسنه» که به معنى سعادت و خوشبختى است؛ این واژه 165 بار در قرآن آمده است.
    کلمه «سوء» از همین واژه گرفته شده که 44 بار در قرآن آمده‏است.
    1-2-5- جُرم، در اصل به معنى جدا شدن میوه از درخت و یا به معنى پست است، جریمه و جرایم از همین ماده مى‏باشد، جرم عملى است که انسان را از حقیقت، سعادت، تکامل و هدف جدا مى‏سازد؛ این واژه 61 بار در قرآن آمده است.
    1- 2-6- حرام، به معنى ممنوع است، چنانکه لباس احرام لباسى است که انسان در حج و عمره مى‏پوشد و از یکسرى کارها ممنوع مى‏شود. و ماه حرام ماهى است که جنگ در آن ممنوع مى‏باشد و مسجد الحرام یعنى مسجدى که داراى حرمت و احترام خاصى بوده، و ورود مشرکین به آن ممنوع است؛ این واژه حدود 75 بار در قرآن آمده است.
    1-2-7- خطیئه، غالباً به معنى گناه غیر عمدى است. و گاهى در معنى گناه بزرگ نیز استعمال شده است، چنانکه آیه 81 سوره بقره و 37 سوره الحاقه بر این مطلب گواه مى‏باشد.
    این واژه در اصل حالتى است که براى انسان بر اثر گناه پدیدمى آید و او را از طریق نجات، قطع مى‏کند، و راه نفوذ انوار هدایت به قلب انسان را مى‏بندد. این واژه 22 بار در قرآن آمده است.
    1-2-8- فسق، در اصل به معنى خروج هسته خرما از پوست خود مى‏باشد، و بیانگر خروج گنهکار از مدار اطاعت و بندگى خدا است که او با گناه خود حریم و حصار فرمان الهى را شکسته و در نتیجه بدون قلعه و حفاظ مانده است؛ این واژه 53 بار در قرآن آمده است.
    1- 2-9- فساد، به معنى خروج از حدّ اعتدال است که نتیجه اش تباهى و به هدر رفتن استعدادها است؛ این واژه 50 بار در قرآن آمده است.
    1-2-10- فجور، به معنى دریدگى و پاره شدن پرده‏ى حیا و آبرو و دین است که باعث رسوایى مى‏گردد؛ و 6 بار در قرآن آمده است.
    1-2-11- منکر، در اصل از انکار به معنى نا آشنا است، چرا که گناه با فطرت و عقل سالم، هماهنگ و مانوس نیست، و عقل و فطرت سالم، آن را زشت و بیگانه مى‏شمرد؛ این کلمه 16 بار در قرآن آمده و بیشتر در عنوان نهى از منکر، طرح شده است.
    1-2-12- فاحشه، به سخن و کارى که در زشتى آن تردیدى نیست، فاحشه گویند. در مواردى به معنى کار بسیار زشت و ننگین و نفرت‏آور به کار مى‏رود؛ این واژه 24 بار در قرآن آمده است.
    1-2-13- خبث، به هر امر زشت و ناپسند، خبیث گویند در مقابل «طیّب» به معناى پاک و دل‏پسند. این واژه در 16 مورد از قرآن بکار رفته است.
    1-2-14- شرّ، به معنى هر زشتى است که نوع مردم از آن نفرت دارند، و بر عکس، واژه‏ى «خیر» به معنى کارى است که نوع مردم آن را دوست دارند، این واژه غالباً درمورد بلاها و گرفتارى‏ها استعمال مى‏شود، ولى گاهى نیز در مورد گناه به کار مى‏رود، چنانکه در آیه 8 سوره زلزال به معنى گناه به کار رفته است.
    1-2-15- لمم، (بر وزن قلم) به معنى نزدیک شدن به گناه وبه معنى اشیاى اندک است و در گناهان صغیره بکار مى‏رود. و در قرآن یکبار آمده است.
    1-2-16- وزر، به معنى سنگینى است، و بیشتر در مورد حمل گناه دیگران به کار مى‏رود، «وزیر» کسى است که کار سنگینى از حکومت را به دوش خواهد کشید، این واژه در قرآن 26 بار آمده است.گاهى در قرآن واژه «ثقل» نیز که به معنى سنگینى است در مورد گناه به کار رفته است، چنانچه آیه 13 سوره عنکبوت به این مطلب دلالت دارد.
    1-2-17- حنث، (بر وزن جنس) در اصل به معنى تمایل به باطل و بازخواست آمده است و بیشتر در مورد گناه پیمان شکنى و تخلف، بعد از تعهد، آمده است. این واژه دوبار در قرآن آمده است.
    این واژه‏هاى هفده گانه هر کدام بیانگر بخشى از آثار شوم گناه و حاکى از گوناگونى گناه مى‏باشند، و هر یک با پیام مخصوص و هشدار ویژه‏اى، انسان‏ها را از ارتکاب گناه برحذر مى‏دارند.

    1-3 واژه های گناه در روایات
    در روایات اسلامى، واژه‏هاى دیگرى نیز در مورد گناهان مختلف به کار رفته مانند: جریره، جنایت، زَلّت، عثرت، عیب، و…که هرکدام بیانگر نوعى از گناه است که ممکن است به سراغ انسان بیاید.

    1-4 لعنت شدگان در قرآن
    کافران و مشرکان، یهودیان لجوج، مرتدان، قانون شکنان حیله‏گر، پیمان شکنان، کتمان کنندگان حق، سردمداران کفر بخاطر فساد در زمین، منافقان چند چهره، آزار دهندگان به رسول خدا صلى الله علیه وآله، ظالمان، قاتلان، ابلیس، تهمت‏زنندگان به بانوان پاک دامن، مخالفان رهبران راستین، شایعه سازان دروغ پرداز، ناپاک‏دلان و دروغ گویان.

    1-5 لعنت شدگان در روایات
    کسى که بر کتاب آسمانى دست برده و مطلبى اضافه کند.
    کسى که مقدرات الهى را نپذیرد.
    کسى که به خاندان پیامبر صلى الله علیه وآله بى احترامى کند.
    کسى که سهم رزمندگان را به خود اختصاص دهد.
    کسى که مردم را به کار خیر دعوت مى‏کند ولى خودش تارک آن است، یا دیگران را از گناه و عذاب باز مى‏دارد، ولى خود مرتکب آن مى‏شود.

    دسته بندی: عمومی » گوناگون

    تعداد مشاهده:
    0
    مشاهده

    فرمت فایل دانلودی:.docx

    فرمت فایل اصلی: Word — docx

    تعداد صفحات: 90

    حجم فایل:123
    کیلوبایت


تحقیق کامل درباره گلخانه

تحقیق کامل درباره گلخانه

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

 

 

  • تحقیق کامل درباره گلخانه

    دسته بندی : عمومی » گوناگون

    فهرست مطالب
    تعریف گلخانه
    طبقه بندی گلخانه ها:
    طبقه بندی گلخانه از نظر شکل:
    الف- گلخانه یکطرفه
    ب- گلخانه نیمه دو طرفه
    ج- گلخانه دو طرفه
    د- گلخانه منحن شکل
    طبقه بندی گلخانه ها از نظر درجه حرارات:
    الف- گلخانه های گرم
    ب- گلخانه گرم و مرطوب ( گلخانه تکثیر)
    ج- گلخانه نیمه گرم (معتدل)
    د- گلخانه خنک
    تأسیسات گلخانه
    الف) امکانات فلزی که دارای قسمتهای زیر است:
    ب) پوشش گلخانه :
    ج) سکوهای گلخانه :
    د) راهروهای گلخانه :
    هـ) هواکش های گلخانه :
    و) اتاق کار گلخانه :
    لوازم گلکاری:
    تجهیزات گلخانه :
    پوشش شفاف گلخانه :
    مهمترین مواد پلاستیکی که برای این منظور به کار می روند عبارتند از:
    1- پلی اتیلن
    2- پلی ونیل کلریدP.V.C:
    3- پلی استر:
    4- فایبرگلاس:
    شاسی:
    شاسی سرد:
    شاسی گرم:
    توانایی انتخاب گیاه مناسب آپارتمان
    نام گذاری گیاه:
    موطن اصلی گیاهان آپارتمانی:
    الف- مناطق گرمسیری:
    ب-مناطق گرمسیری:
    ج- مناطق معتدله:
    شرایط مؤثر در زندگی گیاهان آپارتمانی:
    1- نور:
    الف- گیاهان آفتاب دوست:
    ب- گیاهان سایه-آفتاب دوست:
    ج- گیاهان سایه دوست:
    د-گیاهان متفاوت:
    گیاهان از نظر فتوپریودیسم به سه دسته تقیسیم می شوند:
    الف- گیاهان روز کوتاه:
    ب- گیاهان روز بلند:
    ج- گیاهان بی تفاوت:
    2- حرارت
    3- آب
    میزان آبیاری:
    کیفیت آبیاری:
    4- رطوبت:
    5- توانایی انتخاب خاک مناسب:
    ترکیب خاک
    شستشوی خاک
    ضد عفونی خاک
    ضد عفونی خاک با استفاده از مواد شیمیایی
    اصلاح خاک و کود دادن
    الف- کود آلی:
    1- کود دامی :
    2- خاک برگ:
    3- تورب
    4-کمپوست:
    5- خاک جنگلی:
    ب-کود شیمیایی:
    عناصر پرمصرف:
    عناصر کم مصرف:
    جلوگیری از نفوذ پذیری خاک:
    سازگاری گیاهان آپارتمانی به محیط جدید:
    طرز کاشتن گیاهان آپارتمانی :
    1- گلدانهای سفالی :
    2- گلدانهای پلاستیکی:
    3-گلدانهای فیبری:
    گلدان بیتی یا بلوکی :
    کیسه های پلاستیکی:
    تقسیم بندی گلدانها از نظر اندازه:
    انوع گلدان از نظر اندازه:
    طرز کاشت گیاهان آپارتمانی در گلدان:
    تعویض گلدان:
    توانایی حفظ و نگهداری گیاهان آپارتمانی :
    1- شستشوی برگ ها:
    2- هرس:
    3- پانسمان:
    ساختمان گیاه:
    1- ریشه:
    وظایف ریشه:
    انواع ریشه:
    ریشه ذخیره ای :
    ریشه نشایی
    ریشه های نابجا و جانبی
    2- ساقه:
    1- ساقه هوایی:
    2- ساقه های زیر زمینی:
    3- برگ
    4- گل:
    1- کاسبرگ:
    2- گلبرگ:
    3- پرچم:
    4- مادگی:
    تکثیر گیاهان آپارتمانی :
    1- تکثیر جنسی:
    مزایای تکثیر جنسی:
    معایب:
    شرایط بذر مناسب برا کاشت:
    نشاء کاری:
    کشت مستقیم:
    2- تکثیر رویشی یا غیر جنسی:
    انواع روش های تولید مثل غیر جنسی:
    1- قلمه:
    انواع قلمه:
    الف- قلمه ریشه
    ب- قلمه ساقه:
    انواع قلمه ساقه:
    1- قلمه چوب سخت یا خشبی
    2- قلمه نیمه سخت یا نیمه خشبی
    3- قلمه چوب نرم یا سبز
    4- قلمه علفی:
    ج- قلمه برگ:
    انواع قلمه برگ:
    2-تکثیر به وسیله ساقه روندی:
    3- تکثیر به طریق پاجوش:
    4- خوابانیدن:
    انواع مختلف خوابانیدن :
    الف- انتهایی:
    ب- خوابانیدن ساده:
    ج- خوابانیدن شیاری (نهری):
    د- خوابانیدن کپه ای (تپه ای ):
    هـ) خوابانیدن هوایی یا چینی:
    ز- خوابانیدن مرکب یا مارپیچی:
    5- جداسازی :
    تکثیر به وسیله پیاز:
    تکثیر به وسیله پیازهای تو پر:
    6- تقسیم:
    الف- ساقه زیر زمینی:
    ب- پا گیاه یا تنه جوش:
    ج- غده:
    د- طوقه (یقه):
    ر- ریشه گوشتی:
    7- پیوند:
    پیوندک:
    پایه:
    انواع پیوند و ازدیاد گیاهان زینتی:
    1- پیوند شاخه:
    انواع پیوند شاخه:
    الف- پیوند زبانه ای یا انگلیسی:
    ب- پیوند برشی یا ترصیعی:
    ج- پیوند اسکنه ای :
    د- پیوند جانبی:
    ذ- پیوند تاجی یا پوست:
    ر-پیوند زمینی یا سطحی:
    2- پیوند جوانه:
    انواع پیوند جوانه :
    الف- پیوند شکمی یا پیوند T
    ب- پیوند وصله ای :
    ج- پیوند تاشی:
    کشت گیاهان در تنگ یا باغ شیشه ای (تراریوم):
    وسایل کار:
    بستر کشت:
    1- لایه زهکش:
    2- لایه زغال:
    3- خاک:
    روش کشت:
    آبیاری تراریوم:
    تهویه:
    نور و حرارت:
    آرایش و جابجا کردن گیاهان :
    تغذیه تراریوم:
    گیاهان نامناسب برای تراریوم:
    1-گیاهان جنگلی :
    2- گیاهان گرمسیری:
    3- کاکتوس ها:
    آفات و بیماریهای گیاهی:
    الف- آفای که از ریشه گیاه تغذیه می کنند:
    روش های مبارزه:
    ب- آفات ساقه، برگ و جوانه ی گیاه:
    روش های مبارزه:
    ج-آفاتی که در خاک هستند:
    روش های مبارزه:
    بیماری گیاهان آپارتمانی :
    الف- قارچ ها:
    ب- بیماری های باکتریایی:
    ج- بیماریهای ویروسی گیاهان آپارتمانی:
    بیماری های غیر انگلی:
    توانایی برچسب گذاری روی گلدانها:
    توانایی گل آرایی یا گلدانها در آپارتمان:
    آشنایی با گیاهان گلدار:
    اتاق نشیمن:
    اتاق غذا خوری:
    حمام:
    آشپزخانه:
    مرتب کردن گیاهان :
    گلدان های آویز:
    تکثیر چند نمونه از گیاهان آپارتمانی:
    پیله آ:
    یوکا:
    آگونما:
    سینگونیوم:
    دیفن باخیا:
    فیکوس:
    گل فیتونیا:
    گل سانسوریا:

    تعریف گلخانه
    گلخانه عبارت است از فضای محدودی که در آن عوامل موجود در اطراف نباتات نظیر نور ، رطوبت، حرارت و میزان گاز کربنیک قابل کنترل است و با تغییر دادن آنها انسان قادر است علاوه بر افزایش میزان تولید ،‌نباتات را در غیر فصل طبیعی خود و یاد در محلی غیر از موطن اصلی خود نیز به طور مرتب تولید و عرضه کند. به طور کلی مشخصات گلخانه ها را می توان به شرح ذیل خلاصه کرد:
    1- اندازه گلخانه باید به نحوی باشد که احداق آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد. احداث گلخانه های باریکی که دارای سقف دو طرفه اند و زمین کمی را اشغال می کنند، معمولاً مقرون به صرفه است.
    2- گلخانه باید کاملاً در معرض تابش آفتاب قرار گیرد به عبارت دیگر ساختمان گلخانه باید در فضای باز و دوار از ساختمانهای بلند ایجاد شود تا مانعی برای تابش آفتاب وجود نداشته باشد.
    3- گلخانه باید دما را در خود نگه داشته و پخش دما در کلیه قسمتهای آن تقریباً به طور یکنواخت انجام گیرد. بنابراین، احداث گلخانه در زمین های شیبدار صحیح نیست زیرا در این زمینها هوای گرم در قسمت بالای گلخانه جمع می شود.
    4- دمای گلخانه باید قابل تنظیم باشد.
    5- رطوبت و تهویه در گلخانه باید قابل کنترل باشد.
    6- عملیات در گلخانه به اسانی انجام گیرد و تأسیسات داخل آن طوری ساخته شود که از حداکثر فضای موجود بهره گیری شود.
    طبقه بندی گلخانه ها:
    گلخانه ها را از دو نظر طبقه بندی می کنند:
    1- طبقه بندی از نظر شکل و ساختمان 2- طبقه بندی از نظر درجه حرارت
    طبقه بندی گلخانه از نظر شکل:
    الف- گلخانه یکطرفه
    این نوع گلخانه معمولاً در کنار دیوار به طرف جنوب ساخته می شود به طوری که دیوار شمالی آن بلندتر از دیوار جنوبی آن است. سقف گلخانه با زمین زاویه 55-30 درجه دارد و در ورودی گلخانه در دیواره شرقی یا غربی گلخانه قرار می گیرد.
    نور از یک طرف وارد گلخانه می شود . به دلیل شیب سقف گلخانه به طرف جنوب گرما از حرارت تجمع یافته در گلخانه تامین می شود. بستر گلخانه باید در گودی 100-75 سانتیمتری زمین باشد تا بدنه گلخانه تا از تغییرات حرارتی محیط محفوظ بماند.
    ب- گلخانه نیمه دو طرفه
    در این نوع گلخانه سقف از دو طرف دارای شیب نا مساوی است به طوری که عرض سقف شمالی و جنوبی ان یکسان نیست(دیوار شمالی ان از دیوار جنوبی بلندتر است) به علاوه بیشتر از گلخانه های یک طرفه نور دریافت می کند. به دلیل نامساوی بودن شیب سقف در مرتفع ترین نقطه آن پایه های آهنی نصب می کنند تا سقف را محکم نگه دارد.
    ج- گلخانه دو طرفه
    این نوع گلخانه متداولترین نوع گلخانه است. جهت این نوع گلخانه ، شمالی -جنوبی است.ارتفاع دیوارهای جانبی گلخانه در تمام جهات با هم مساوی است. سقف گلخانه از دو طرف هم اندازه و هم شیب ساخته می شود. زاویه شیب سقف این نوع گلخانه ها به منظور استفاده از حداکثر نور 35 تا 55 درجه است.
    د- گلخانه منحن شکل
    این نوع گلخانه ها تقریباً به شکل نیمه استوانه ای ساخته می شود به خاطر سادگی جهت این گلخانه ها (شمالی-جنوبی) و پوشش پلاستیکی یا فایبرگلاس امروزه بیشتر از این نوع گلخانه ها استفاده می کنند.
    طبقه بندی گلخانه ها از نظر درجه حرارات:
    الف- گلخانه های گرم
    این نوع گلخانه ها برای نگهداری و پرورش نباتات گرمسیری به کار می رود . دمای این گلخانه 25 -18 درجه سانتیگراد است و رطوبت از آبیاری داخل گلخانه حاصل می شود.

    ب- گلخانه گرم و مرطوب ( گلخانه تکثیر)
    این نوع گلخانه برای ازدیاد بذر نباتات گرمسیری و گاهی برای ریشه دار کردن قلمه ها و یا پیوند انواع درختان و درختچه ها در زمستان مورد استفاده قرار می گیرند. دما مانند گلخانه گرم ولی رطوبت در حدا اشباع است.
    ج- گلخانه نیمه گرم (معتدل)
    این نوع گلخانه برای نگهداری و پرورش گیاهانی مانند بگونیا که نسبت به سرمای زمستان حساس هستند یا برای گیاهانی مانند فیلودندون که تابستان را در هوای ازاد می گذرانند و زمستان به گلخانه برده می شوند. دما 15-12 درجه سانتیگراد است.
    د- گلخانه خنک
    این نوع گلخانه ها برای پرورش گیاهانی که هنگام زمستان باید در محلی گرمتر از هوای آزاد نگهداری شوند به کار می روند. مانند کاکتوسها، گیاهان گوشتی، نخل های زینتی و مرکبات. دمای این گلخانه 10-6 درجه سانتیگراد است.
    تأسیسات گلخانه
    گلخانه معمولاً از اجزای زیر تشکیل شده است:
    الف) امکانات فلزی که دارای قسمتهای زیر است:
    1- پایه های دیواری که معمولاً به فاصله ی حدود 3 متر از یکدیگر قرار دارند و اسکلت بندی سقف بر روی آنها مستقر می شود.
    2- دیوار گلخانه که به ارتفاع 60 تا 90 سانتی متر از سطح زمین از آجریا سیمان ساخته شده است.
    3- سقف گلخانه باید دارای لبه هایی باشد که از ریزش آب باران بر روی بدنه گلخانه جلوگیری کند.
    4- تیرهای سقف که سقف گلخانه را نگهداری می کنند.
    5- قسمتهای انتهایی سقف که معمولاً هواکشها در نزدیکی آن قرار دارند.
    در انتخاب مواد برای اسکلت گلخانه باید استحکام، دوام و هزینه نگهداری را در نظر گرفت. موادی که معمولاً در ساختن اسکلت گلخانه از آنها استفاده می شود عبارتند از: چوب ، آهن ، آلومینیوم ، و فولاد.
    ب) پوشش گلخانه :
    پوشش گلخانه باید از جنسی باشد که حداکثر نور را از خود بگذارند. لیکن باید موضوع دوام این پوشش ، هزینه اول و هزینه نگهداری ان مورد توجه قرار گیرد. در این مورد در انتهای مبحث توضیحات بیشتر داده می شود.
    ج) سکوهای گلخانه :
    این سکوها به منظور کنترل بهتر شرایط محیطی و بازده بهتر داحل گلخانه ها ساخته می شود. گلخانه ها از نظر دارا بودن سکو دارای دو حالت می باشند.
    1- گلخانه هایی که دارای سکو هستند. که معمولاً ارتفاع این سکو80-75 سانتیمتر است و عرض سکوهای کناری 110 سانتیمتر و عرض سکوهای ویطی 220-210سانتیمتر می باشدو سکوها به دو منظور استفاده می شوند ، سکوهای گود برای بذر کاری و سکوهای مسطح برای نگهداری گلدان استفاده می شوند.

    دسته بندی: عمومی » گوناگون

    تعداد مشاهده:
    0
    مشاهده

    فرمت فایل دانلودی:.docx

    فرمت فایل اصلی: Word — docx

    تعداد صفحات: 88

    حجم فایل:90
    کیلوبایت


جزوه بسیار کامل مبانی پمپ ها

جزوه بسیار کامل مبانی پمپ ها

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید