سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فروش فایل2

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته توسعه اقتصادی و برنامه ریزی با عنو

    نظر

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته توسعه اقتصادی و برنامه ریزی با عنوان تخمین اقتصاد زیرزمینی در ایران طی سالهای 82-1357

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

 

 

  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته توسعه اقتصادی و برنامه ریزی با عنوان تخمین اقتصاد زیرزمینی در ایران طی سالهای 82-1357

    چکیده:

    اندازه گیری حجم اقتصاد زیرزمینی از سال 1970 برای سیاستگذاران به دلائل مختلفی مهم بوده است. وچود اقتصاد زیرزمینی بزرگ و درحال رشد، اندازه اقتصاد را کمتر از حد نشان میدهد و علامت وجود انحراف از بازار، مقررات دست و پاگیر و بالا رفتن مشکلات حکومت است و علائم نادرستی را در رابطه با وضعیت اقتصاد نشان میدهد که به نتایج و سیاستهای پیشنهادی ناکارا منجر میشود. داشتن اطلاعات از اندازه و ابعاد اقتصاد زیرزمینی اهمیت فراوانی از جنبه فرار مالیاتی، اثر بخشی سیاستهای پولی و مالی، رشد اقتصادی و توزیع درآمد دارد.

    در این پژوهش، ضمن برشمردن روشهای مختلف سنجش حجم اقتصاد زیرزمینی، ابتدا با استفاده از روش رگرسیونی تقاضای پول نقد تانزی به برآورد اندازه نسبی اقتصاد زیرزمینی طی سالهای 82_1357پرداخته شد، سپس روند مشارکت نیروی کار در اقتصاد زیرزمینی در دوره مذکور با بهره گیری از روش آمارهای نیروی کار مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه حاصل آمد که میانگین اندازه نسبی اقتصاد زیرزمینی طی دوره 26 ساله حدودا” 14درصد بوده که نمایانگر رشد چشمگیر عملکرد این بخش از اقتصاد کشور است. لذا، لزوم بر تحقیقات جامعتر و بیشتری را در این زمینیه ایجاب مینماید.

    کلمات کلیدی:

    اقتصاد زیرزمینی

    اقتصاد زیرمینی در ایران

    توسعه اقتصادی و برنامه ریزی

    ارزش تولید ناخالص داخلی (GDP)

    مقدمه:

    اقتصاد زیرزمینی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که به طور قانونی یا غیر قانونی انجام شده و در جایی ثبت نمی شوند. فعالیت های خارج از حیطه اقتصاد رسمی در چهار بخش: خانوار، غیر رسمی ، نامنظم و غیرقانونی قابل تفکیک است. طبیعت پنهانی اقتصاد زیرزمینی ، اندازه گیری و مطالعه مستقیم آن را با مشکل روبرو میسازد و به همین دلیل بیشتر روش های اندازه گیری رایج ، روش های تخمین غیر مستقیم این فعالیت هاست و با فروض محدود کننده بسیاری نیز همراه است. در دو دهه اخیر اندازه گیری حجم اقتصاد زیر زمینی و بررسی علل و آثار آن بیش از گذشته مورد توجه اقتصاد دانان واقع شده و بخش بزرگتری از ادبیات اقتصادی به نتایج و مطالعات صورت گرفته در این باره اختصاص یافته است. اگرچه شواهد و قراین حاکی از احتمال گستردگی حجم این پدیده در اقتصاد ایران است، اما مطالعات انجام شده پیرامون ماهیت حجم علل و آثار آن بر عرصه های اقتصادی و اجتماعی کشور محدود بوده است.

    فهرست مطالب

    1-فصل اول:تعاریف کلی و مفاهیم اقتصاد زیرزمینی

    1-1-هدف از اجرای طرح

    1-2-ضرورت اجرای طرح

    1-3-فرضیات پژوهش

    1-4-پرسشهای پژوهش

    1-5-روش پژوهش

    1-6-ابهام در واژه شناسی

    1-7-تاریخچه اقتصاد زیرزمینی

    1-8-تعاریف اقتصاد زیرزمینی

    1-9-تعریف اقتصاد زیرزمینی در برخی کشورها

    1-10-دلائل پیدایش و رشد اقتصاد زیرزمینی

    1-11-اثرات اقتصاد زیرزمینی

    2-فصل دوم: روشهای اندازه گیری حجم اقتصاد زیرزمینی

    2-1-رویکردهای مستقیم در رابطه با اقتصاد زیرزمینی

    2-1-1-روش پرسشنامه به صورت نمونه ای

    2-1-2-روش حسابرسی نمونه ای اظهارنامه های مالیاتی

    2-2-رویکردهای غیرمستقیم در رابطه با اقتصاد زیرزمینی

    2-2-1-روش آماری حسابهای ملی

    2-2-2-روش نیروی کار

    2-3-روش ترازهای پولی

    2-3-1-روش نسبت ساده پول نقد

    2-3-2-روش تقاضای پول نقد

    2-3-3-روش معاملات

    2-4-روش داده های فیزیکی

    2-4-1رویکرد مدلی

    3-فصل سوم: مروری بر کارهای انجام شده در سایر کشورها در رابطه با اقتصاد زیرزمینی

    3-1-اقتصاد زیرزمینی در ترکیه

    3-1-1-رویکرد GDP

    3-1-2-روش نسبت ساده پول در گردش

    3-1-3-روش معاملات

    3-1-4-روش تقاضای پول نقد

    3-2-اقتصاد زیرزمینی در بلغارستان

    3-2-1- رویکرد الکتریسیته

    3-2-2-روش پرسشنامه

    3-3-اقتصاد زیرزمینی در باربادوس

    3-3-1- روش تقاضای پول نقد

    3-3-2- روش نیروی کار

    3-4-اقتصاد زیرزمینی در کشورهای OECD

    3-5-مروری بر تحقیقات انجام شده در ایران

    4-فصل چهارم : اقتصاد زیرمینی در ایران

    4-1-عوامل موثر در ایجاد اقتصاد زیرزمینی در ایران

    4-2-تعریف بخش غیررسمی در مطالعات تجربی ایران

    4-3-تخمین حجم اقتصاد زیرزمینی در ایران

    4-3-1- روش تقاضای پول نقد

    4-3-2-روش آمارهای نیروی کار

    5-فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1-نتیجه گیری

    5-2- سخن پایانی

    5-3-پیشنهادات


جایگاه توسعه مدیریت در تعالی سازمان

    نظر

جایگاه توسعه مدیریت در تعالی سازمان

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

 

 

  • جایگاه توسعه مدیریت در تعالی سازمان

    جایگاه توسعه مدیریت در تعالی سازمان

    فروشنده فایل

    کد کاربری 2

    چکیده:

    توسعه مدیریت، فرایندی است که طی آن سطح دانش، مهارت و اطلاعات سطوح سه‌گانه مدیریت (مدیران عالی، مدیران میانی، مدیران عملیاتی و سرپرستان) ارتقا یافته و موجبات استقرار شرایط لازم برای تکامل مجموعه استعدادها و توانایی‌های این رده، فراهم خواهد شد. مدل تعالی سازمانی، ابزار عملیاتی قوی است که می‌تواند برای مقاصد مختلفی توسط سازمان‌ها به کار گرفته شود. باید دقت کرد که تعالی سازمانی، برداشتی نظری و تئوریک نیست بلکه کسب و ارائه نتایج ملموس و قابل مشاهده‌ای است که مبتنی‌بر شواهد بوده و پایداری و دوام داشته باشد.معرفی مدل تعالی عملکرد می‌تواند در صدر برنامه‌های توسعه مدیریت قرار گیرد اما هر چه در برنامه‌ریزی برای توسعه اجزای سیستم (از جمله مدیریت) کوشا باشیم به همان میزان نیز دستیابی به تعالی سازمانی، محقق خواهد شد.

    کلمات کلیدی:

    تعالی سازمان

    توسعه مدیریت

    سیستم انسانی

    مقدمه

    هدف غایی هر سیستم انسانی، حرکت در جهت پیشرفت، تکامل و تعالی است و تکامل و تعالی آن به رشد، پیشرفت، توسعه و تکامل اجزای آن بستگی دارد. دهه آینده، مرحله گذار بسیار حساسی برای اقتصاد، صنعت و تجارت ایران است. وظایف و مسئولیت‌های دولت‌ها در قبال جامعه غالباً به وسیله سازمان‌های دولتی، صنعتی و بازرگانی موجود در جوامع، انجام می‌شود و منابع انسانی، عاملی مهم برای تحقق اهداف این سازمان‌ها به شمار می‌روند. در حقیقت، نیروهای انسانی سازمان‌های یاد شده را به سوی اهداف مورد نظر سوق می‌دهند و زمانی که آنها به اهداف خود نائل شوند، موجبات دستیابی جامعه و سرانجام دولت‌ها به اهداف خود را فراهم می‌کنند.

    سازمان‌ها، نیازمند مدیرانی نواندیش و متعهد هستند که با همه سختی‌ها و شرایط حاکم بر دنیای کنونی بتوانند رشد و تعالی سازمان خود را ادامه دهند، از تکنیک‌های نوین مدیریتی، متناسب با فرهنگ کشور استفاده کرده و بپذیرند که نیروی انسانی، بزرگ‌ترین سرمایه آنهاست. برای تصحیح جهان‌بینی سازمانی نیروی انسانی، ابتدا باید مدیران آن سازمان، عملکرد و نحوه برخورد خود را با دیگران، تصحیح کنند، مدیر هنگامی می‌تواند در راستای اهداف کلی و راهبرد سازمان، هماهنگی‌های لازم بین بخش‌های مختلف ایجاد کند که ضمن توسعه و بهبود توانایی‌های مدیریتی، سطوح مختلف زندگی خود را کنترل کرده و توانایی خود تدبیری را کسب کرده باشد، در غیر این صورت انتظار اعمال مدیریتی صحیح و موفق از او ناصواب است.در این مقاله، با هدف بررسی نقش توسعه مدیریت در تحقق تعالی سازمان، مطالبی پیرامون توسعه مدیریت، تعاریف، ابزار، اجزا و… مباحثی نیز درباره تعالی سازمانی ارائه خواهد شد.

    فهرست مطالب

    جایگاه مدیریت در تعالی سازمان1

    مقدمه2

    بیان مسئله3

    اهمیت و ضرورت پژوهش6

    هدف تحقیق9

    ابزار توسعه مدیریت11

    فرضیه پژوهش14

    تعریف نظری17

    روش تجزیه و تحلیل داده ها19

    نتیجه گیری23

    منابع و ماخذ23

    [DOC]جایگاه توسعه مدیریت در تعالی سازمان.doc

    در این مقاله، با هدف بررسی نقش توسعه مدیریت در تحقق تعالی سازمان، مطالبی پیرامون … از نظر جایگاه علمی می توان گفت علم مدیریت در تقسیم بندی و طبقه بندی علوم …

    جایگاه توسعه مدیریت در تعالی سازمان – ویستا

    15 اسفند 1384 – جایگاه توسعه مدیریت در تعالی سازمان توسعه مدیریت فرایندی است که طی آن سطح دانش و مهارت و اطلاعات سطوح سه گانه مدیریت (مدیران عالی، مدیران …

    SID.ir | جایگاه توسعه مدیریت در تعالی سازمان

    توسط جعفری قوشچی بهزاد
    دانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی جایگاه توسعه مدیریت در تعالی سازمان.


    [DOC]جایگاه توسعه مدیریت در تعالی سازمان

    جایگاه توسعه مدیریت در تعالی سازمان. توسعه مدیریت، فرایندی است که طی آن سطح دانش، مهارت و اطلاعات سطوح سه گانه مدیریت (مدیران عالی، مدیران میانی، مدیران …


    [PDF]سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

    زیرساخت های تعالی همه جانبه کشور و ابزار جدی برای. ارتقای سرمایه … افق روشن 1404، ترسیم گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول … نهادی است اجتماعی و فرهنگی و سازمان یافته که به عنوان ….. 4- برقراری نظام اثر بخش و کارآمد مدیریت و مدیریت منابع.


پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد و مطالعات منطقه ای با عنوان

    نظر

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد و مطالعات منطقه ای با عنوان رابطه توسعه پایدار و توسعه اقتصادی در ایران (86 ـ 1357)

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

 

 

  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد و مطالعات منطقه ای با عنوان رابطه توسعه پایدار و توسعه اقتصادی در ایران (86 ـ 1357)

    چکیده:

    میان جریان‌های سیاسی و توسعه اقتصادی، ربط وثیقی وجود دارد. به نحوی که تغییر متناوب، سیستماتیک، منظم و قانونی قدرت در دست جناح‌های سیاسی می‌تواند به تضمین رشد و توسعه اقتصادی جامعه منجر گردد. از این رو در شرایطی که جریان‌های سیاسی بر سیاست‌های اقتصادی و روند توسعه جمهوری اسلامی ایران نیز تاثیر گذار بوده‌اند، با این حال توسعه اقتصادی ایران از روندی ناکارآمد، ناپایدار و بدون برنامه برخوردار بوده است. بر این اساس جریان‌های سیاسی به دلیل فقدان نگرش سیستمی و عدم نهادینه سازی الگوی اقتصادی مشخص، موجب ناپایداری و کُندی روند توسعه اقتصادی ایران شده‌اند. در واقع قطبی شدن مطالبات جریان‌های سیاسی در ایران، موجب بی ثباتی اقتصادی و به خطر افتادن توسعه اقتصادی پایدار شده و جناح‌های سیاسی ایران را به ارائه تعاریف گوناگون و بعضا متضادی از توسعه سوق داده است.

    در نتیجه مهمترین هدف رساله حاضر، تحلیل و مقایسه‌ی دیگاه‌های اقتصادی جناح‌های سیاسی موجود در ایران و تاثیری است که هر یک از آنها بر روند توسعه اقتصادی ایران گذاشته‌اند. از این رو با توجه به اهمیتی که توسعه اقتصادی در ایران امروز دارد و همچنین عدم وجود پژوهش مستقلی در خصوص تاثیر جریان‌های سیاسی بر روند توسعه اقتصادی ایران، در رساله‌ی حاضر از روش‌های توصیفی، تحلیلی و تطبیقی استفاده شده است. بر این اساس با توجه به ضعف جریان‌های سیاسی در خصوص طرح و اجرای یک الگوی فراگیر توسعه، می‌توان به سند چشم‌انداز بیست ساله و سیاست‌های کلی اصل 44 که از سوی مقام معظم رهبری تبین شده است، اشاره نمود و آنها را اسنادی راهبردی در زمینه‌ی اشتراک و اجماع ملی در خصوص توسعه اقتصادی ایران محسوب نمود.

    کلمات کلیدی:

    توسعه پایدار

    توسعه یافتگی

    توسعه اقتصادی

    گفتمان توسعه در ایران

    سند چشم انداز بیست ساله

    رابطه جریان‌های سیاسی و توسعه اقتصادی

    مقدمه:

    مقوله توسعه در جوامع در حال توسعه و حتی جوامع توسعه یافته نیازمند انگیزه، برنامه، زمان و پایداری و استمرار است. از این رو کشورهای در حال توسعه به طور عام و کشور ایران به طور خاص در صورتی می توانند به این مقوله دست بیابند که ابتدا انگیزه و تمایل توسعه در میان مردم و سیاست مداران وجود داشته باشد و سپس با تنظیم و تدوین برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت در این راه گام بردارند. ناگفته پیداست که استمرار در اجرای برنامه های صحیح در مدت زمان طولانی می تواند ایران را به کشوری توسعه یافته تبدیل کند. بنابراین وجود برنامه ای عقلایی و اجرای درست آن دومین گام در مسیر توسعه است. ایران اولین بار در سال 1327 به برنامه ریزی توسعه ای پرداخت که تا سال 1357 ادامه یافت.

    در این مدت برنامه های میان مدت عموما¬ً با مشکلاتی مواجه شدند که نتوانستند به مقصود مورد نظر برسند، با این وجود نمی توان از مفید بودن آن در این دوره چشم پوشی کرد. انقلاب اسلامی ایران در ابتدا به خاطر مشکلات فراوان داخلی و خارجی نتوانست به برنامه ای میان یا بلندمدت دست پیدا کند. اما این اتفاق در سال 1368 و پس از اتمام جنگ تحمیلی رخ داد. در حال حاضر چهارمین برنامه میان مدت توسعه در حال اجرا است.

    اما مسئله این است که در فقدان برنامه و استراتژی بلندمدت توسعه ای باعث شد تا برنامه های پنج ساله نتوانند آنگونه که باید و شاید کشور را در مسیر توسعه قرار دهند. زیرا هر برنامه ای بر اساس سلیقه دولت هایی تدوین شد که در همان ایام قدرت را در دست داشتند. با توجه به اینکه از زمان پس جنگ سه گفتمان توسعه اقتصادمحور، توسعه سیاست محور و توسعه عدالت محور بر کشور حاکم بوده، برنامه-ها از استمرار و پایداری لازم بهره مند نبوده و هر یک مسیر خاصی را پیموده اند. برای جلوگیری از این پراکندگی و گام گذاشتن در مسیر توسعه، ایران نیازمند چشم انداز و استراتژی بلندمدتی بود تا راه توسعه کشور را هموار کند. این اتفاق در «سند چشم-انداز بیست ساله» ایران رخ داده است و اگر در این مدت برنامه های پیش بینی شده به طور صحیح اجرا شوند به نظر توسعه امری دست یافتنی می شود.

    فهرست مطالب

    فصل اول: کلیات طرح1

    1-1 بیان مسئله2

    1-2 هدف های تحقیق4

    1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن4

    1-4 سوال ها، متغیرها و فرضیه تحقیق5

    1-5 تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی6

    1-6 روش تحقیق7

    1-7 قلمرو تحقیق8

    1-8 محدودیت ها و مشکلات تحقیق8

    1-9 پیشینه تحقیق8

    1-10 سازماندهی تحقیق11

    فصل دوم: مباحث تئوریک: توسعه ی (مستمر) پایدار و توسعه یافتگی14

    مقدمه15

    2-1 ماهیت و مکاتب توسعه یافتگی 18

    2-1-1 ماهیت و مفهوم توسعه19

    2-1-1-1 مفهوم توسعه ی (مستمر) پایدار22

    2-1-2 تئوری های توسعه یافتگی26

    2-1-2-1 مکتب نوسازی27

    2-1-2-2 روستو و مراحل مستمر توسعه31

    2-1-2-3 ضرورت وجود برنامه در توسعه33

    2-2 نبود توسعه ی پایدار و توسعه نیافتگی38

    2-2-1 موانع توسعه سیاسی39

    2-2-2 موانع توسعه اجتماعی و فرهنگی43

    2-2-3 توسعه نیافتگی اقتصادی46

    فصل سوم: تاریخچه ی گفتمان توسعه در ایران50

    مقدمه51

    3-1 ایران، عقب ماندگی و انقلاب مشروطه 52

    3-1-1 نظریه های عقب ماندگی ایران53

    3-1-2 ایران پیش از مشروطه57

    3-1-2-1 اقتصاد ایران در دوره قاجار58

    3-1-2-2 مشروطیت؛ ناکام در توسعه61

    3-1-2-3 از مشروطه تا کودتا، روزگار آشفته67

    3-1-3 اوضاع اقتصادی پس از انقلاب69

    3-2-1 پهلوی و الگوهای توسعه سلطنت 71

    3-2-1 رضاخان، تجدد آمرانه، توسعه درونزا72

    3-2-2 محمدرضا شاه، توسعه برون زا و راه نیمه تمام81

    3-2-3 اولین برنامه های عمرانی توسعه ای در ایران83

    فصل چهارم: انقلاب اسلامی، جنگ و اقتصاد دولت محور (1357- 1368)90

    مقدمه91

    4-1 انقلاب اسلامی ایران، تئوری ها و توسعه92

    4-1-1 ثبات و توسعه (60- 1357)97

    4-1-2 سال های بی ثباتی، بی اعتمادی و گرایش به چپ100

    4-1-3 جنگ و توسعه110

    4-2 اقتصاد دولت محور و توسعه115
    4-2-1 اقتصاد اسلامی117

    4-2-2 اقتصاد سرمایه داری119

    4-2-3 اقتصاد سوسیالیستی121

    فصل پنجم: دولت هاشمی رفسنجانی و توسعه ی اقتصادمحور(1368- 1376) 124

    مقدمه125

    5-1 گفتمان توسعه ی اقتصادمحور (توسعه ی اقتصادی)126

    5-1-1 گریز از اقتصاد دولتی – جنگی  127

    5-1-2 تعدیل اقتصادی، تعدیل ساختاری129

    5-1-3 انواع و مبنای تئوریک سیاست تحلیل131

    5-1-4 اقتصاد؛ گفتمان غالب دوره هاشمی رفسنجانی133

    5-2 دست آوردها و مشکلات136

    5-2-1 آشتی نسبی با دنیای خارج136

    5-2-2 خصوصی سازی، چرخشی در سیاست های اقتصادی142

    5-2-3 شکست خصوصی سازی، شکست برنامه های دولت اقتصادمحور147

    فصل ششم: دولت محمد خاتمی و توسعه سیاست محور (1376- 1384)160

    مقدمه161

    6-1 گفتمان توسعه ی سیاست محور (توسعه ی سیاسی)162

    6-1-1 اصلاحات سیاسی؛ گفتمان غالب  165

    6-1-2 دیدگاه های اقتصادی 169

    6-2 مشکلات و دست آوردها174

    6-2-1 مشکلات درونی176

    6-2-2 مشکلات بیرونی180

    6-2-3 دست آوردها183

    فصل هفتم: دولت محمود احمدی نژاد و توسعه ی عدالت محور (1386- 1357)188

    مقدمه189

    7-1 گفتمان توسعه ی عدالت محور191

    7-1-1 زمینه های پیدایش گفتمان عدالت محور192

    7-1-2 راهبردهای کلان دولت نهم194

    7-2 مشکلات و دست آوردها197

    7-2-1 دست آوردهای غیرمتعارف198

    7-2-2 مشکلات بنیادی، مشکلات روشی203

    فصل هشتم: سند چشم انداز بیست ساله، اتخاذ برنامه ی بلندمدت توسعه 214

    مقدمه 215

    8-1 پارادایم سند چشم انداز217

    8-1-1 برنامه و برنامه نویسی در ایران218

    8-1-2 برنامه اول توسعه و تعدیل ساختاری219

    8-1-3 برنامه دوم توسعه و تعدیل در تعدیل ساختاری221

    8-1-4 برنامه سوم توسعه، از بی برنامگی اقتصادی تا امیدهای توسعه 223

    8-1-5 برنامه چهارم توسعه، قانونی رها شده224

    8-2 چشم انداز بیست ساله، گریز از ماهیتی تجددستیز231

    8-2-1 اصل 44، بن بست توسعه و راه گریز از آن234

    8-2-2 ولایت فقیه، سند چشم انداز و توسعه240

    8-3 مشکلات و پیامدهای پارادایم چشم انداز242

    8-3-1 مشکلات اجرایی سند چشم انداز243

    8-3-2 پیامدهای سند چشم انداز بیست ساله244

    فصل نهم: نتیجه گیری و پیشنهادات257

    مقدمه258

    7-1 نتیجه گیری258

    7-2 پیشنهادهای حاصل تحقیق262

    منابع و ماخذ263

    فهرست جدول ها

    جدول 2-1: برخی از اندیشه ها و اعتقادات در دنیای قدیم و جدید (تمدن قبلی- تمدن فعلی) 16

    جدول 6-1: روند گسترش تجارت خارجی 169

    جدول 6-2: حساب ذخیره ارزی 187

    جدول 8-1 مقایسه عملکرد و اهداف رشد متغیرهای بخش واقعی اقتصاد در برنامه دوم و سوم توسعه 229

    جدول 8-2 : مقایسه عملکرد و اهداف رشد متغییرهای بخش مالی اقتصاد در برنامه دوم و سوم توسعه 230

    فهرست شکل ها و نمودارها

    نمودار 2-1: روند دستیابی به مولفه های توسعه ی یایدار 26

    نمودار 2-2: ساز و کار تاثیر متقابل نهادها و توسعه ی اقتصادی 39

    نمودار 4-1: پراکندگی رابطه بین ثبات سیاسی و رشد اقتصادی 99

    نمودار 4-2: نمودار پراکندگی رابطه بین حاکمیت و رشد 100

    نمودار 5-1: خصوصی سازی و توسعه یافتگی 147

    نمودار 8-1: ایران آینده (سند چشم اندازِ بیست ساله)249

    نمودار 8-2: الگوی توسعه (سند چشم اندازِ بیست ساله) 250

    نمودار 8-3: جامعه و تولید ملی 251

    نمودار 8-4: امنیت ملی 252

    نمودار 8-5: رفاه ملی 253

    نمودار 8-6: ویژگی های فرد ایرانی 1404 254

    نمودار 8-7: جایگاه منطقه ای (1404) 255

    نمودار 8-8: جایگاه ایران در جهان اسلام (1404) 256


پایان نامه کارشناسی رشته اقتصاد با عنوان خصوصی سازی

    نظر

پایان نامه کارشناسی رشته اقتصاد با عنوان خصوصی سازی

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

 

 

  • پایان نامه کارشناسی رشته اقتصاد با عنوان خصوصی سازی

    مقدمه:

    در سال های اول استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران که تحکیم حاکمیت سیاسی، مساله ای مبرم بود، مردم در صحنه های مختلف اجتماع حضور داشتند و در سال های اخیر، مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته که در گام اول توسط شورای سیاست گذاری بازسازی نظام تبیین شده است. در نظام اسلامی، اصل بر انجام امور توسط مردم است که برای افزایش توانمندی جامعه می بایست به توسعه انگیزه های جامعه و باروری اندیشه و قدرت تصمیم گیری مردم و عینیت بخشیدن به این دو که از اهداف اساسی نظام از توسعه اجتماعی است توجه نموده (در سال های اخیر، تغییرات مثبتی در جهت مشارکت به عمل آمده است و مشارکت همه جانبه مردم رو به گسترش است.

    از جمله این تغییرات، خصوصی سازی است. خصوصی سازی به عنوان ابزار توسعه اقتصادی، حرکتی است که در دهه های اخیر از طرف بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در سطح بین المللی مطرح گردیده است و به عنوان یکی از شاخص های توسعه کشورها، بدان نگریسته اند. در حقیقت خصوصی سازی جزئی از تعدیات و اصلاحاتی است که در جهت دستیابی به اقتصادی سالم باید تحقق یابد. بنابراین خصوصی سازی عبارت است از واگذاری واحدهای متعلق به دولت به افراد و موسسات خصوصی.)

    کلمات کلیدی:

    خصوصی سازی

    فعالیت های اقتصادی

    ابزار توسعه اقتصادی

    اصل 44 قانون اساسی

    بانک جهانی و صندوق بین المللی پول

    بیان مسئله و اهمیت مساله خصوصی سازی:

    خصوصی سازی به معنای وسیع کلمه نوعی فعالیت تکمیلی در مجموع برنامه های تعدیل اقتصادی است تا از تصمیم گیری های اقتصادی نتایج بهتری بدست آید و هدف از آن نوعی مقررات زدایی برای ایجاد تحرک لازم در فعالیت های اقتصادی جهت استفاده موثرتر از منابع است. ( صدیقه خورشید،1374 ).در قانون دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به خصوصی سازی طی اصل 44 قانون اساسی، تصریح و تاکید شده است و دولت، آیین نامه ها و مقررات مربوط به واگذاری شرکت ها و سازمان های دولتی را تصویب نمود.

    فهرست مطالب

    فصل اول

    مقدمه:بیان مساله

    اهداف پژوهش

    سوالات پژوهش

    فرضیات پژوهش

    قلمرو پژوهش

    ملاحظات اخلاقی

    محدودیت های پژوهش

    مروری بر پژوهش های گذشته

    فصل دوم

    مقدمه

    تاریخچه آزمایشگاه

    خصوصی سازی از جهت نظری

    تاریخچه خصوصی سازی

    قوانین حاکم بر خصوصی سازی

    اهداف خصوصی سازی

    مزایای خصوصی سازی

    چالش ها و مشکلات خصوصی سازی

    روند خصوصی سازی در سایر کشورهای دنیا

    فصل سوم

    روش پژوهش

    روش گردآوری داده ها

    جامعه آماری

    نمونه گیری

    فصل چهارم

    جداول توزیع فراوانی

    نمودارها

    فصل پنجم

    بحث

    نتیجه گیری

    پیشنهادات

    ضمایم

    پرسشنامه


پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد با عنوان کارایی اطلاعاتی با

    نظر

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد با عنوان کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه نسبت به سود سهمی برای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

 

 

  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد با عنوان کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه نسبت به سود سهمی برای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

    مقدمه

    سرمایه گذاری و مسائل مربوط به آن از دیرباز بعنوان یکی از فاکتورهای مهم اقتصاد کشورها مطرح بوده است. با گسترش روزافزون صنایع در سرتاسر جهان و ایجاد رقابت بین تولید کنندگان دربازار رقابتی و پذیرش ریسک‌های مختلف، موضوع سرمایه گذاری بهینه ذهن صاحبان سرمایه رابخود مشغول نموده است. یکی از مهمترین بحثهای سرمایه گذاری، موضوع بازار سرمایه کارا می‌باشد. فاما در سال 1965 تعریف ساده‌ای از بازار کارا بصورت زیر ارائه کرد:

    “کارایی بازار سرمایه در صورتی تحقق می‌یابد که در تعیین قیمتها در طول زمان، مشارکت کنندگان در بازار از اطلاعات موجود بخوبی استفاده کنند یا بنوعی قیمتها منعکس کننده اطلاعات موجود باشد.فرضیه بازار کارا بر این فرض اساسی استوار است که قیمت اوراق بهادار در رقابت کامل و از طریق بکارگیری عرضه و تقاضا در بازار تعیین شده و انعکاس دهنده تمامی اطلاعات می‌باشد. بعبارتی اطلاعات هسته مرکزی فرضیه را تشکیل می‌دهد و میزان کمی و کیفی اطلاعات و همچنین زمان انتشار آن، قوت وضعف کارایی بازار را نشان می‌دهد.

    بنابراین بازاری قابل اعتماد است که قیمت اوراق بهادار آن بر اساس اطلاعات صحیح و در دسترس همگان ارزشگذاری شود و به بیان دیگر قیمت سهام تمام اطلاعات را انعکاس دهد.کارایی بازار می‌تواند در سطوح مختلف ضعیف، نیمه قوی و قوی قرار داشته باشد که در آزمون کارهایی نیمه قوی تأکید بر روی سرعت و صحت پاسخگویی قیمت سهام نسبت به اطلاعات می‌باشد. مطالعه بر روی ویدادهای مختلف ما را در این آزمون یاری می‌کند. اعلام افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته‌ها (سهام جایزه) حادثه‌ای است که بر اساس مدل بازار تعدیل شده کارایی بازار نسبت به آن مورد سنجش قرار می‌گیرد.

    کلمات کلیدی:

    سود سهمی

    سرمایه گذاری

    بورس اوراق بهادار

    بازار بورس و سرمایه

    بیان مسأله و موضوع

    این تحقیق به دنبال آن است که کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه را نسبت به افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته‌ها (سود سهمی) برای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار مورد بررسی قرار دهد. بورس اوراق بهادار به عنوان بازار سرمایه ثانویه محلی برای نقل و انتقال سرمایه از طریق خرید و فروش اوراق می‌باشد. از آنجایی که مکانیزم قیمت‌گذاری اوراق بهادار تحت تاثیر عوامل مختلفی در بازار صورت می‌گیرد لذا فقط زمانی اوراق بهادار در بازار سرمایه به صورت منصفانه قیمت‌گذاری می‌شوند که بازار از کارایی لازم برخودار باشد و بدیهی است که تمامی شرکت‌کنندگان در معاملات این بازار به اطلاعات شفاف و به موقع جهت معاملاتشان نیازمندند.

    و اینجاست که اهمیت نقش بازار بورس مشخص می‌گردد. فرضیه بازار کار بر این پایه استوار است که قیمت اوراق بهادار در رقابت کامل و از طریق عرضه و تقاضا تعیین شده و منعکس‌کننده تمامی اطلاعات می‌باشد. هر اطلاعاتی که به هر جنبه از ارزش اوراق بهادار اثرگذار باشد بر روی قیمت آنها موثر خواهد بود که شامل اطلاعاتی در رابطه با سود آتی و جریان نقد و . . . می‌باشد. بازار ممکن است در یکی از سطوح ضعیف، نیمه‌قوی یا قوی از کارایی اطلاعاتی قرار داشته باشد. در حالت ضعیف کارایی، قیمت اوراق بهادار بازتابی از اطلاعات گذشته درباره تغییرات قیمت است در شکل نیمه‌قوی، قیمت اوراق بهادار منعکس‌کننده تمامی اطلاعات عمومی موجود ودر شکل قوی کارایی، قیمت بازتابی از همه اطلاعات اعمم از عمومی و محرمانه، انتشاریافته یا نیافته می‌باشد.برای آزمون کارایی نیمه قوی بازار در این تحقیق از مطالعه رویدادی (Event Study) استفاده شده است. که رویداد موردمطالعه افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته‌ها (سود سهمی) می‌باشد.

    فهرست مطالب

    فصل اول: کلیات تحقیق

    مقدمه

    بیان مسئله و موضوع

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    هدف و علت انتخاب موضوع

    فرضیات تحقیق

    قلمرو تحقیق

    تعریف عملیاتی متغیر ها

    فصل دوم: ادبیات موضوعی تحقیق

    بخش اول: ادبیات موضوعی

    بازار های مالی

    1-1) بازار پولی

    2-1) بازار سرمایه

    3-1) بورس اوراق بهادار

    4-1) بورس اوراق بهادار تهران

    2- کارایی بازار مالی

    1-2) کارایی تخصصی

    2-2) کارایی عملیاتی

    3-2) کارایی اطلاعاتی

    4-2) فرضیه بازار کارا

    5-2)درجات مختلف کارایی

    6-2) آزمون درجات مختلف کارایی

    3- منابع تامین مالی

    1-3) تامین مالی از محل سود انباشته

    2-3) تامین مالی از محل سود اندوخته

    3-3) منابع مالی خارجی

    4- سود سهمی (سهام جایزه)

    1-4) علل توزیع سهام جایزه

    2-4) تاثیر سهام جایزه به شرکت توزیع کننده

    3-4) تاثیر سهام جایزه بر سهامداران

    4-4) رفتار حسابداری با سود سهمی

    بخش دوم: پیشینه تحقیق

    1-5) تحقیقات خارجی

    2-5) تحقیقات داخلی

    فصل سوم: روش تحقیق

    1- مقدمه

    2- فرضیات تحقیق

    3- نحوه گردآوری داده ها

    4- متغیرهای مورد مطالعه تحقیق

    5- دوره زمانی تحقیق

    6- جامعه آماری تحقیق و نمونه انتخاب شده

    7- روش نمونه گیری

    8- روش تحقیق

    9- روش تحلیل داده ها و آزمون فرضیات

    1-9) آزمون فرض آماری میانگین

    2-9) آزمون مقایسه میانگین دو جامعه آماری

    فصل چهارم: تحلیل داده ها و آزمون فرضیات

    1- مقدمه

    2- تحلیل داده ها

    3- آزمون فرضیات تحقیق

    1-3) آزمون فرضیه اول

    2-3) آزمون فرضیه دوم

    فصل پنجم: تحلیل یافته ها و نتیجه گیری

    1- مقدمه

    2- خلاصه تحقیق

    3- خلاصه یاقته ها

    4- تحلیل یافته های تحقیق

    5-محدودیت های تحقیق

    6- پیشنهاد ها

    1-6) پیشنهادات کاربردی

    2-6) پیشنهاد هایی برای تحقیقات

    منابع و مأخذ

    ضمایم و پیوست ها